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Tuesday, September 22, 2009

Posters at Calit2 Summer Undergraduate Poster Session

Colin Wheelock and Kedar Reddy just presenter their final posters at the Calit2 Summer Undergraduate poster session.

Kedar Reddy Summer 2009 Calit2 Fellowship poster presentation

Kedar Reddy presented the poster "Mapping the Song-Dance Sequences of Telugu Cinema." The poster summarized his application of cultural analytic techniques to a collection of 52 video of song-dance sequences taken from 13 movies over the course of six decades (1950s-2000s). His visualizations included image scatterplots, dissimilarity matrices, audio classification bargraphs, hue sparklines, and other forms of information visualization. Kedar's work identified three periods of similar work, a trend towards greater diversity of form over time, and a few key outlier scenes that were highly dissimilar from the others.

Colin Wheelock Summer 2009 Calit2 Fellowship poster presentation

Colin Wheelock presented the poster "Understanding the Game: using image processing techniques to study video game play session." The poster summaries his analysis of 10 video games over the course of three decades, focusing how extracting basic feature metrics such as motion and color from gameplay, segmenting gameplay sequences by scene or shot, classifying shots by "interactive / non-interactive" modality, and summarizing and characterizing the variability and differences of interactivity in gampeplay over genre and time.

Monday, September 21, 2009

Seminar in Brazil about Lev Manovich's theory

The Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) promoted a Special Seminar (Aula Aberta) about the work of Professor Lev Manovich. Three keynote speakers talked about Manovich's theories on New Media, Software Studies and Cultural Analytics and introduced majors ideas about his work and projects.
The Seminar was opened by Cicero Silva, coordinator of the Software Studies group in Brazil.
Video of the seminar and website:






Friday, September 11, 2009

Images

Exemplary images from recent and ongoing projects.





































Tuesday, September 1, 2009

SIGGRAPPH09 Info-aesthetics exhibition posters

siggraph09_games_poster_7200w

Siggraph09_video_poster_7200w


We completed two posters for SIGGRAPH 2009 Info-Aesthetics exhibition. The posters show some of the analytical and visualization techniques we have been developing in Software Studies lab as part of our work on Cultural Analytics. Each poster was printed at 100x60 inches.


GAMES POSTER ("HOW WE PLAY"):
design: Sergie Magdalin (UCSD undergraduate student)
data collection, analysis, visualization:
Colin Wheelock (UCSD undergraduate student; Calit2 summer 2009 undergraduate researcher)
Jeremy Douglass (Post-doctoral researcher, Software Studies Initiative, Calit2 + UCSD)


VIDEO POSTER ("MEDIA SPECIES"):
design: Sergie Magdalin (UCSD undergraduate student)
data collection, analysis, visualization:
Tara Zepel (UCSD Visual Arts PhD student)
Kedar Reddy (UCSD undergraduate student; Calit2 summer 2009 undergraduate researcher)
Lev Manovich (Director, Software Studies Initiative, Calit2 + UCSD)

Tuesday, August 25, 2009

Para Lev Manovich, falar em "Cibercultura" é negar a realidade

"Para os acadêmicos que ainda usam o termo 'cibercultura' para falar da atualidade, eu recomendo que acordem e olhem para o que existe em volta deles".

Um dos mais importantes teóricos das novas mídias, o professor russo Lev Manovich esteve no Brasil nas últimas semanas para participar de palestras no Festival Internacional de Linguagem Eletrônica (FILE) e na Universidade Presbiteriana Mackenzie. Confira os melhores trechos da entrevista que ele deu ao Link:

A interatividade é um mito?

Você deve estar se referindo a declaração que eu fiz no meu livro The Language of New Media, publicado em 1999. Eu falei isso como uma reação às discussões sobre novas mídias, que na época giravam exclusivamente em torno da tal “interatividade” e se limitavam a isso. Todas as experiências culturais, no fundo, podem ser definidas como uma forma de interação. O que eu quis dizer é que toda comunicação intermediada por um computador é interativa, por isso precisávamos desenvolver termos diferentes para os diversos tipos de interatividade.

Por exemplo?

No meu livro Software Takes Command (licenciado em Creative Commons e disponível para download), eu proponho uma alternativa. Para simplificar: nós não temos que analisar os objetos concretos, e sim as interações. Devemos seguir os internautas enquanto eles navegam por um site e analisar os caminhos pelos quais andam, em vez de apenas analisar o conteúdo do site. Devemos seguir os jogadores enquanto eles estão ligados em um game. Com isso, poderemos usar a tecnologia para captar traços de personalidade e emoções das pessoas enquanto elas lêem um livro, assistem a um filme e interagem com as novas mídias.

Qual a peculiaridade da interatividade digital?

A interatividade digital, intermediada por um software, é um novo capítulo da história da cultura humana. Alguém que lê um texto não-interativo pode também construir sua própria versão dele, mentalmente. Mas isso pode ser feito de forma real nos meios digitais. Um videogame que você joga é totalmente diferente do videogame que eu jogo. A probabilidade de nos movermos pelos mesmos caminhos, passarmos pelos mesmos desafios exatamente na mesma sequência, é próxima do zero.

Você vê algum tipo de narrativa participativa que já integre totalmente seus usuários?

A dos games. Os primeiros videogames usavam o que eu chamo de “interatividade fechada”, na qual os usuários podem acessar alguns dados e outros não. A partir dos anos 90, vários artistas mudaram para uma forma diferente, a “interatividade aberta”, em que o software ou site responde diretamente às ações dos jogadores. Em jogos em 3D, por exemplo, o jogador é livre para se mover em qualquer direção no seu mundo 3D. Eles foram extremamente bem sucedidos e dominaram a indústria na década passada. Cada jogo é único.


Online e offline se tornaram a mesma coisa?


Sim. Nos anos 90, só se falava de “virtual”, “ciberespaço” e “cibercultura”. Éramos fascinados pelas possibilidades que os espaços digitais ofereciam. O “virtual”, que existe à parte do “real”, dominou a década. Agora, a web é uma realidade para milhões, e a dose diária de ‘ciberespaço’ é tão grande na vida de uma pessoa que o termo não faz mais muito sentido. O mundo alternativo tão falado na ficção cyberpunk, nos anos 80, foi perdido. O “virtual” agora é doméstico. Controlado por grandes marcas, tornou-se inofensivo. Nossas vidas online e offline são hoje a mesma coisa. Para os acadêmicos que ainda usam o termo ‘cibercultura’ para falar da atualidade, eu recomendo que acordem e olhem para o que existe em volta deles.

Entrevista publicada no jornal O Estado de S. Paulo em 21/08/2009, por Rafael Cabral.

Wednesday, August 12, 2009

Expressive Processing by Noah Wardrip-Fruin

Noah Wardrip-Fruin has just published his first monograph, Expressive Processing: Digital Fictions, Computer Games, and Software Studies. As the subtitle suggests, his book is a software studies take on the past and future of digital fictions and games. As of today it's available in bookstores as well as online -- and a PDF of the introduction can be downloaded from the MIT Press site.

Expressive Processing also marks the launch of the new Software Studies series from MIT Press, which Wardrip-Fruin is editing with Lev Manovich and Matthew Fuller. This book particularly develops a software studies for digital media, interpreting the computational processes of games and fictions (the ideas they embody, their histories, their potentials and limits) and connecting the specifics of these processes to the resulting audience experiences. Now that the series is launched, we encourage potential authors to contact the series editors and/or Doug Sery at MIT Press with proposals.

Lev Manovich @ Mackenzie University (Brazil)

Lecture about Software Studies and Cultural Analytics, August 12, 2009, São Paulo, Brazil.
Aula Magna com Lev Manovich no Programa de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura, Universidade Mackenzie, São Paulo, Brasil.

Aula Magna com Lev Manovich (Programa de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura) from walkingtools on Vimeo.